Teaching Processing at BTH

Processing example

I’ve spent 3 weeks at Blekinge institute of technology, teaching coding to Digital Image students. I’ve been using Processing, which was designed by MIT to make interactive graphics, animations, and multimedia projects. One advantage of using Processing to teach coding is its simplicity. Processing is built on the Java programming language, but it has a simpler syntax and a a lot of built-in functions for visuals and geometry, making it easy for students to get started. Also, it’s an open-source tool, meaning that students can use it for free, and there are plenty of resources and tutorials to help them get started. The visual aspect of Processing helps students to see the results of their code immediately, which builds motivation and keep them engaged. It’s a pleasure to introduce students to generative image making and let them to develop creativity through code. There are things you could do that you would never even come up with within the frames of Photoshop or equivalent tools.

Mobilized and Control game prototypes at Stockholm scenario festival

I went to Stockholm Scenario Festival this week and played a prototype of Mobilized and a new prototype with the working title Control Game (both made in collaboration with Nea Landin). It’s always great to see new material in the hands of larpers and I got great feedback.

Players and avatars in the Control Game.

turn on, boot up, jack in – Gula villan, Järna

Vi presenterar fyra performativa situationer som förlitar sig på nya tekniska sammansättningar. Det blir käk. Det blir mysigt. Det blir kul. Kom förbi, häng och delta! Du behöver inte komma i sällskap av någon. Vi kopplar samman det antal deltagare som behövs för att spela.

/Nea & Gabriel

𝗦𝗖𝗛𝗘𝗠𝗔
14-16.00 Drop in med verken:
OTHER (2 deltagare per visning) &
Ekstasis (4/8/12 deltagare per visning).

16.00-17.00 Vegokorv-grillning & snacks

17.00-18.00 Mobiliserad & Kontrollspelet
Dessa prototyper spelas i grupp. Du kommer att använda din mobil för att uppleva kontroll och kontrollförlust. Ta med smartphone och hörlurar.

𝗢𝗺 𝗢𝗧𝗛𝗘𝗥
OTHER föddes ur pandemins isolation och en köttvärld med nya, fysiskt restriktiva normer. När dagarna fylldes med Zoom-möten och kroppslig kontakt blev en bristvara uppkom nya frågeställningar kring intimitet och närhet, som nu stod i relation till distans och den digitala verkligheten. Hur anpassar vi oss till dessa nya förutsättningar? Vad innebär fysisk närhet när den tar plats i ett delat digitalt rum? Vad är kroppslighet och intimitet över internet? Vilken roll spelar anonymitet i den här kontexten?

OTHER är en guidad browser-koreografi för två slumpmässigt ihopparade deltagare som ansluter från datorer placerade i åtskilda rum. Verket kretsar kring delning av sensationer kopplade till de fem sinnena känsel, hörsel, syn, lukt och smak, med starkt fokus på inlyssnande. Kroppsliga praktiker från webben och köttvärlden såsom ASMR, olika meditationsformer och on- och offline-healing har lagts i relation till tydligt digitala funktioner såsom scrollning, mus-positioner, videodelning och chattrum.

Verket är lika mycket ett hyllande av mysticismen som omsluter all mellanmänsklig kommunikation, som en blått dagdröm om att [skapa kontakt] i en allt mer sammankopplad och samtidigt alienerad värld.

Längd: 30min
Koncept, koreografi, kod: Nea Landin. Ljudbild, kod: Scott Cazan. Tack till DansPlats Skog, Gula Villan, Kultur Gävleborg.

𝗢𝗺 𝗘𝗸𝘀𝘁𝗮𝘀𝗶𝘀
Fyra vänner möts i samma rum och tar på sig hörlurar. Appen drar in deltagarna i ett scenario om längtan efter närvaro, vänskap och förändring. Som deltagare följer du manus, ett manus som bara du känner till. Ni lyssnar och rör er tillsammans, men också i varsin egen bubbla.

Längd: 30min
Ekstasis är skapat av Nyxxx och Pusselbit games. Manus, regi, röst: Ebba Petrén. Manus, regi, bild, röst: Gabriel Widing. Komposition, röst: Elize Arvefjord. Kod och app-design: Leo Låby

𝗢𝗺 𝗠𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘀𝗲𝗿𝗮𝗱 & 𝗞𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗹𝘀𝗽𝗲𝗹𝗲𝘁
(test av prototyper)
Vi är i startgroparna med ett nytt projekt som undersöker mobiltelefonens förutsättningar att generera performativa situationer och möten mellan människor i grupp, genom att skicka instruktioner till och mellan mobiler i ett delat rum. Mobiliserad och Kontrollspelet är två prototyper som fötts ur det här arbetet.

Mobiliserad baseras på enkla instruktioner som dyker upp på mobilskärmen via text eller bild. Instruktionerna kan vara individuella eller gemensamma, taktbaserade eller slumpmässiga. Systemet genererar koreografiska strukturer, musik-scores, högläsningsmaterial, repliker och rörelseprompts.

Kontrollspelet parar ihop deltagare och låter dem styra varandra genom knapptrycksval och hörlurs-instruktioner i en slags player-avatar relation.

Gemensamt för de båda prototyperna, och projektet i sig, är att koreografin uppstår ur mötet mellan maskin, omgivning, individ och grupp.

Ta med egen smartphone och hörlurar.

Koncept, koreografi, kod: Nea Landin & Gabriel Widing

The Unquiet Veil in Amsterdam

I will once again game master Áron Birtalan’s scenario The Unquiet Veil. This time at DAS in Amsterdam.

The Unquiet Veil is a low-key role-playing experience / fictional workshop where players are guided through playful and mystical activities in which they develop their own practice of ‘everyday death magick’, make a pact with an imaginary entity, and create a spellbook that they take with themselves after the event.

Mobiliserad: work in progress-visning på Alternativfesten

Detta är en workshop/visning där din mobil leder dig in i rörelse tillsammans med de andra deltagarna. I denna prototyp undersöker vi de täta förbindelser som finns mellan maskiner och människokroppar. “Mobiliserad” föreslår ett deltagarbaserat utforskande av mobilens potential för interaktion, beslutsfattande, rörelse och kollektivt handlande. Instruktionerna kan vara individuella eller gemensamma, rytmiserade eller slumpmässiga. Vi genererar koreografiska strukturer, musik-scores, högläsningsmaterial, repliker och rörelseprompts. Upplevelsen uppstår ur mötet mellan maskin, individ och grupp.

Inga förkunskaper krävs för att delta. Du behöver dock ta med en egen smartphone med hörlurar.

Konstnärerna bakom projektet:
Nea Landin är dansare, performer och konstnär. Nea utforskar koreografi som expanderat koncept, ofta i kombination med andra konstformer som kod, text och skulptur. Nea var kulturstipendiat inom dans och crossmedia i Gävleborg 2021.

Gabriel Widing är regissör och speldesigner. Hans praktik kretsar kring att utveckla metoder för rollspels- och deltagarbaserade performativa situationer, till exempel genom kollektivt skrivande, spel och performance.

Anteckningar från en kurs i dockteater

Jag tänker nu på dockan som ett gränssnitt mellan aktör och publik. Dockan är ett medierande objekt som befinner sig någonstans mellan aktörens hand eller kropp och publikens blick. På det sättet är den också granne med mask. I skuggteatern behövs även ljus och duk för att dockan ska framträda. Dockans och skuggteaterns historia är lång och vindlande. I det förmoderna användes skuggteater både i grottor och senare med tältduken som fond. Dockan har fått agera ställföreträdare för människornas gudar. Den har fungerat som avatar, som en kroppslig representation för olika gestalter i de polyteistiska religionerna. Men den dyker även upp i kristenheten i altarskåp, krubbor och Mariafigurer. Och den försvinner inte under moderniteten. Snarare kliver den fram. Både genom nytt inflytande från Japan och koloniserade länder. Men också genom ett intresse för att föra samman konst, teknik och vetenskap. Dockan blir modern, den samsas med på scenen med skådespelare och andra objekt. Dockans rena och avskalade uttryck blir till ideal även för skådespeleri och dans. 

Vi talade ofta på kursen om att dockan kunde vara död eller levande. Vissa rörelser, manipulationer, handhavanden dödar dockan. Den blir till ett ting. Denna spänning mellan det döda och det levande finns hela tiden närvarande i dockteatern. Under festivalen på Pop Up Puppets Kulturhuset konfronterades vi om och om igen med döda och odöda kroppar. I Dracula kollapsar dockkropparna och vaknar åter till liv av omhändertagande händer. I Big boys don’t cry öppnas föreställningen med ett krig mellan actionfigurer som en efter en dödas till de ligger i en stor hög. En hög av dockkroppar ligger också på trägolvet i The house by the lake.

Efter kursen känner jag att dockteatern lämpar sig särskilt till existentiella frågor. Kanske känner vi igen oss i dockorna på detta självklara sätt. Vi människor har också kroppar som alltid riskerar att dö, att bli till objekt. Och vi behöver också bli sedda, handhållna och omhändertagna för att hålla oss vid liv.

Visiting Portal10

I had the pleasure of giving a workshop with Thom Kiraly at Portal10 in Krakow on the midsummer weekend. Among other things I tried out the prototype for mobile phones created with Nea Landin.

The material draws inspiration from Baudrillard’s Ecstasy of Communication:

The body as a stage, the landscape as a stage, and time as a stage are slowly disappearing. The same holds true for the public space: the theatre of the social and of politics are progressively being reduced to a shapeless, multiheaded body. 

The Unquiet Veil at A thinking practice

A Thinking Practice is a practice based symposium addressing collective learning processes in relation to listening, asymmetries, filth, not-knowing and desire. We long for a space to think, feel, organize and practice with others. A space where we, despite knowing that we won’t find any simple solutions, engage with each other in an unknown future.

The symposium is initiated from an interest in working collectively, from the perspective of the fields of choreography and urban planning. We believe that in times of urgencies, in moments of doubt, in seconds of fear, we must gather and think. And thinking does not mean big Thought, but a practice which involves every nerve and every relation. A thinking that involves paying attention to that which is already there in order to imagine what could be. We notice each other because we are at stake to each other.

The focus of the symposium is to practically investigate forms of thinking. We believe that all thoughts are thought from somewhere – in relation to a practice and to thoughts previously thought. We therefore see that how we think is crucial for what we think. Through which practices can we attune ourselves to listen for that which we do not already know? What practices of attention help us to be available for others, for the not-understandable, for the opaque? And how can we encourage each other to think, in all its multitude of practices, in order to create collective change?

PRESENTING AT THE SYMPOSIUM Eduardo Abrantes, Juli Apponen, Eleanor Bauer, Áron Birtalan, Åsa Bjerndell, Amy Boulton, Oda Brekke, Xiyao Chen, Sebastian Dahlqvist, Rosa Danenberg, Laressa Dickey, Disorder, Darya Efrat, Anna Enström, Benj Gerdes, Tiril Hasselknippe, Sara Kaaman, Elke Krasny, Carmen Lael Hines, Ying-Tzu Lin, Pedram Nasouri, Chrysa Parkinson, Kibandu Pello-Esso, Sophia Persson, Pontus Pettersson, Tuija Roberntz, Tove Salmgren, Alexis Steeves, Ellen Söderhult, Cara Tolmie, Ana Vujanovic, Gabriel Widing, Andros Zins-Browne, Jenny Övergaard

PRACTICAL INFORMATION The symposium takes place at Hägerstensåsens Medborgarhus at 10-17 on the 10-11th of June. Detailed program will be announced shortly. Participation is free and a detailed program will soon be presented. Register at: anmalan@medborgarhuset.se.

THE UNQUIET VEIL – A Living Person’s Guide to Death Magick in Four Unfinished Songs

I will co-host this scenario with its maker Áron Birtalan.

The Unquiet Veil is a low-key role-playing experience / fictional workshop where players are guided through playful and mystical activities in which they develop their own practice of ‘everyday death magick’, make a pact with an imaginary entity, and create a spellbook that they take with themselves after the event.

The experience brings together pretend-play magick, electronic music, office protocols and playful more-than-human imagination. It also features a synthesizer that casts spells, a band of singing undertakers and lots of metaphysical bureaucracy.